Unele țări reușesc să se mobilizeze și politic și financiar în așa fel încât să ducă la capăt proiecte de infrastructură care ajung să amelioreze economia, să dinamizeze mobilitatea socială, să construiască punți între comunități și nu în cele din urmă să ducă regiuni întregi în liga mare a dezvoltării. Vorbesc, desigur, despre autostrăzi care, pot însemna o poartă către lumină pentru o țară.

Pentru regiunea Moldovei nu este un proiect de infrastructură mai important decât Autostrada Unirii – A8, proiect pentru care Parlamentul României a votat o lege. E o autostradă a unirii pentru că unește români cu români și nu e prima dată când spun asta.

Am certitudinea să afirm că România se va descătușa economic și va părăsi subsolul clasamentului țărilor membre ale Uniunii Europene după ce va da în folosință această Autostradă a Unirii, această arteră vitală pentru creșterea economică nu doar a regiunii Moldovei, dar și a Republicii Moldova și a României în general. Cine crede că Autostrata Unirii este de folos doar Moldovei este naiv, cine spune că „facem această investiție pentru voi, moldovenii”, nu a înțeles nimic. Da, autostrada e crucială pentru Moldova, dar e vitală pentru toată țara.

Localitățile de la cele două capete ale Autostrăzii Unirii au același nume. Ungheni (la sud-vest de Tg. Mureș) în capătul vestic și Ungheni (în județul Iași). Și, când vom trece Prutul, în Republica Moldova autostrada va începe într-o localitate care se cheamă tot Ungheni. O fi întâmplare, o fi curiozitate – nu știu, dar mie mi se pare clar un semn al unirii, al unirii între români și români.

Trebuie să fim convinși că avantajele unei autostrăzi între Ungheni din Iași și Ungheni din Tg. Mureș sunt colosale pentru întreaga țară. Nu vorbim despre un proiect local sau regional. Este un proiect major al infrastructurii naționale, este o autostradă a Unirii, care unește nu doar Moldova de Ardeal, ci și România de Republica Moldova! Și această unire este dată nu doar de o șosea banală, ci ea vine să consolideze legături comerciale, conferă o dinamizare economică, sporește mobilitatea umană și, de ce nu, crează noi contexte culturale pentru toate comunitățile traversate de A8.

În plus, dacă privim în perspectivă, după ce se sfârșește războiul declanșat de Rusia în Ucraina, va începe reconstrucția țării vecine. O legătură rapidă de la granița estică la frontiera vestică ar face din țara noastră un actor deosebit de important în acest efort internațional de reconstrucție.

Ca bonus, printr-o autostradă care străbate țara și care ajunge la Prut, România va oferi un impuls Republicii Moldova și cetățenilor săi pentru a îmbrățișa mai relaxați valorile europene și de a intra în acest club din care România face parte din 2007.

A8 este în toate aceste feluri nu doar o autostradă de importanță economică națională ridicată, ci este realizarea practică a unei uniri care, fără infrastructură modernă, tindea să rămână una simbolică și precară.

De aceea mi se pare foarte important să apăsăm pe accelerație, să fim atenți la termenele de execuție, să facem eforturile necesare ca să terminăm o data acest proiect care va aduce sume importante la bugetul statului, va aduce dezvoltare regional, va aduce singura unire care ne lipsește, aceea a unei infrastructuri moderne și rapide.

ZI-MI PAREREA TA

Scrie-mi comentariul tau!
Numele tau