Secțiunea montană de pe A8 are Studiul de Fezabilitate finalizat cu Acordul de Mediu, inclusiv HG pe indicatorii tehnico-economici din noiembrie 2023. Totuși, deși noua companie CNIR are în acest moment toată infrastructura necesară de la sediu până la angajați ca să poată derula aceste licitații, inclusiv finanțare asigurată prin Programul Transport 2021-2027 și bugetul de stat conform HG, au trecut zece luni de zile, fără să se întâmple nimic, în timp ce în alte regiuni ale țării, alte proiecte de infrastructură rutieră se mișcă cu viteza luminii.
Predarea unor proiecte de către CNAIR către CNIR întârzie. Există proiecte predate incomplet sau deloc deși până la această dată. Șase din cele șapte proiecte ar fi trebuit să fie preluate integral de către noua companie CNIR, în maxim 90 zile. Termenul de predare a depășit cu peste 100 de zile și parcă intenționat acest lucru se întâmplă tot cu proiectele de infrastructură rutieră din regiunea Moldovei.
Domnule ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
1. Ce a cauzat aceste întârzieri enorme în cazul Autostrăzii A8 și când vor fi scoase la licitație loturile montane?
2. De ce predarea proiectelor de infrastructură rutieră din Moldova de la CNAIR LA CNIR a depășit termenul legal de 90 de zile?
3. Când va semna CNAIR preluareaproiectului autostrăzii Bacău-Brașov (A13)?
4. Aveți în vedere măsuri urgente, în calitate de Ministru al Transporturilor, pentru a debloca proiectele Moldovei?
5. Companiile care au provocat aceste probleme, CNAIR și CNIR, se află în subordinea dumneavoastră. Cum vor fi sancționate pentru încălcarea legislației în vigoare în cazul proiectelor ce țin de Moldova?