Parcă prea de multe ori suntem campionii amânărilor. Proiectele cruciale pare că se prelungesc la nesfârșit și ne jucăm cu răbdarea și încrederea oamenilor. Este și un termen teoretizat în ultima perioadă în mediul academic și nu numai, vorbim despre acea înclinare a unor oameni în care o decizie de a face ceva este amânată și iarăși amânată până în ultimul moment și se numește procrastinare. Psihologii spun că acesta este un mecanism de combatere a anxietății pe care o trezește efortul de a duce un proiect la capăt sau de a lua o decizie. Dar nu știu ce poate spune cineva despre o instituție sau chiar mai multe unde amânările în cazul unor obiective cruciale pentru România sunt amânate din nou și din nou.
Noi trebuie să fim conștienți că pentru toate întârzierile și amânările pe care le face instituția X sau Y, toate aceste nemulțumiri care se acumulează în rândul oamenilor le decontăm noi, oamenii politici, reprezentanții românilor. Acesta este motivul pentru care trebuie să găsim soluții să dinamizăm puțin aceste proiecte care aduc beneficii tuturor românilor și vor aduce și o imagine mai bună pentru politicieni.
Și iată despre ce este vorba, de ce sunt nemulțumit și de ce vă spun aceste lucruri. Proiectul Podului peste Prut de la Ungheni a suferit o nouă amânare. Ne pricepem la amânări mai bine decât la construit poduri, asta vor spune oamenii despre noi. Ar fi trebuit să avem un antreprenor desemnat încă din decembrie 2023, dar în loc de asta notăm cea de-a treia amânare a acestui stadiu. S-a stabilit ca noul termen de evaluare a ofertelor depuse să fie 8 iulie 2024. În acel moment vom avea 7 luni de întârziere din etapa de licitație, după ce deja avem 9 ani de la primele demersuri pentru podul peste Prut de la Ungheni.
Deși vorbim aici despre un simplu pod, importanța lui este una uriașă pentru România. Proiectul podului de la Ungheni reprezintă de fapt legătura României cu Republica Moldova la capătul estic a ceea ce trebuie să fie cât mai curând Autostrada Unirii – A8. Realizarea acestui obiectiv ar conecta România de la granița de vest la granița de est din punct de vedere al infrastructurii. Și acest pod peste Prut de la Ungheni ar face cea mai bună conexiune dintre România și Republica Moldova. Mai mult, acest pod ar crea oportunitatea ca autostrada Unirii să continue pe teritoriul Republicii Moldova spre Chișinău, mai departe spre Odesa și România să culeagă roadele transportului și toate oportunitățile care vin la pachet din legăturile cu Ucraina, cu estul Uniunii Europene.
Ei bine, cu toate că avem finanțare asigurată (50% fonduri europene pe componenta militară), mai devreme de 2026 nu cred că vom avea cum să circulăm pe primul pod cu 4 benzi ce va traversa râul Prut. Nici măcar nu vorbim de ceva foarte pretențios, vorbim despre un proiect relativ simplu și nici măcar scump, un pod peste un râu, un pod cu o lungime de 261 de metri și două benzi pe sens, plus un drum de legătură de un kilometru și un punct de control trecere frontieră. Acest proiect nici măcar nu ridică probleme de finanțare, costul total estimat este de doar 33 de milioane de euro din care jumătate va fi suportat de Uniunea Europeană.
Nu am reușit să profităm de toate etapele pentru a înainta conform programului inițial, suntem în situația în care ne punem speranțele într-un scenariu optimist pentru a fi siguri că vom avea acest pod în decembrie 2026. Asta ar presupune ca în iulie să fie desemnată compania care va face construcția, dacă nu vor fi contestații contractul poate fi semnat până la toamnă, după care mai trebuie câteva luni pentru întocmirea proiectului tehnic și obținerea autorizației de construire. Lucrările efectiv nu ar putea începe mai devreme de primul trimestru al anului viitor, și asta înseamnă că timpul în care constructorul ar putea da la gata acest pod peste prut ar fi de puțin peste un an și jumătate. Așa se traduce durata contractului de 24 de luni din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.
𝑰̂𝒏 𝒄𝒐𝒏𝒄𝒍𝒖𝒛𝒊𝒆 𝒂𝒎 𝒐 𝒊̂𝒏𝒕𝒓𝒆𝒃𝒂𝒓𝒆 𝒓𝒆𝒕𝒐𝒓𝒊𝒄𝒂̆ – 𝒄𝒖 𝒄𝒆 𝒂𝒏𝒖𝒎𝒆 𝒏𝒆 𝒂𝒗𝒂𝒏𝒕𝒂𝒋𝒆𝒂𝒛𝒂̆ 𝒑𝒆 𝒏𝒐𝒊 𝒑𝒓𝒆𝒍𝒖𝒏𝒈𝒊𝒓𝒊𝒍𝒆, 𝒂𝒎𝒂̂𝒏𝒂̆𝒓𝒊𝒍𝒆, 𝒕𝒆𝒓𝒈𝒊𝒗𝒆𝒓𝒔𝒂̆𝒓𝒊𝒍𝒆 𝒂𝒄𝒆𝒔𝒕𝒆𝒂? 𝑪𝒂̆ 𝒅𝒂𝒄𝒂̆ 𝒏𝒖 𝒏𝒆 𝒂𝒗𝒂𝒏𝒕𝒂𝒋𝒆𝒂𝒛𝒂̆, 𝒉𝒂𝒊𝒅𝒆𝒕̦𝒊 𝒔𝒂̆ 𝒈𝒂̆𝒔𝒊𝒎 𝒐 𝒎𝒐𝒅𝒂𝒍𝒊𝒕𝒂𝒕𝒆 𝒑𝒓𝒊𝒏 𝒄𝒂𝒓𝒆 𝒔𝒂̆ 𝒂𝒋𝒖𝒏𝒈𝒆𝒎 𝒔𝒂̆ 𝒔𝒄𝒂̆𝒑𝒂̆𝒎 𝒅𝒆 𝒆𝒍𝒆.