Să deblocăm procedurile pentru Autostrada Unirii!

Să deblocăm procedurile pentru Autostrada Unirii!

Mă văd nevoit să vă vorbesc din nou despre Autostrada Unirii, unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură ale României. În noiembrie 2018 Parlamentul vota Legea 291 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași – Tg. Mureș, Autostrada Unirii. Această Lege a intrat în vigoare din decembrie 2018, iar la articolul 1 spune că „Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov- Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş.”

La articolul 3 se arată că „Ministerul Transporturilor este ministerul responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiţii Autostrada Unirii”, iar la articolul 4 se mai spune că „Ministerul Transporturilor va demara, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiţii Autostrada Unirii.”

Legea este lege, asta știm cu toții, asta spunem și alegătorilor. Haideți să o respectăm. Nu vorbesc aici doar despre faptul că un astfel de proiect ambițios care, odată finalizat, ar fi unul dintre lucrurile cu care s-ar mândri întreaga țară, vreau să vă spun încă o dată că este una dintre cele mai bune investiții pe care o poate face România.

Sub aspect financiar, autostrada ar dinamiza economia din jumătatea de nord a țării care ar avea o rută rapidă directă cu Uniunea Europeană, iar taxele și impozitele încasate de stat ar crește odată cu dezvoltarea zonei de business. Mobilitatea resurselor umane de asemenea ar consemna o creștere ca urmare a impulsului și diversificării economice. Și încă un lucru crucial, Autostrada Unirii ar uni nu doar partea de est a țării cu restul Europei, dar ar uni românii din România cu românii din Republica Moldova. Și ce unire cu adevărat ar fi aceasta!

Un alt aspect economic pozitiv ar fi acela că Autostrada Unirii ar drena tot transportul auto de mărfuri dinspre Republica Moldova, dar și dinspre centrul și sudul Ucrainei către Uniunea Europeană. România nu ar mai fi un „capăt de linie” unde ajung mai greu investițiile, ci ar fi o țară traversată de la est la vest și de la sud spre Nord o dată cu finalizarea celeilalte autostrăzi, A7.

Așadar beneficiile Autostrăzii Unirii ar fi greu de estimat. Pentru că vorbim de o dezvoltare în spirală pe care ar aduce-o această investiție. Și totuși, ne mișcăm cu încetinitorul. Nu pare a fi o prioritate. Nu pare că ministrul transporturilor, domnul Grindeanu își dorește să fie cel care își pune amprenta pe un obiectiv care ar aduce și bani și mândrie.

Dragi colegi, Autostrada Unirii ar traversa Carpații Orientali, dar până atunci, prin PNRR sunt eligibile capetele montane. Cu toate că obiectivele trebuiau începute, există acum întârzieri care pun în pericol întregul proiect prin posibila pierdere a finanțării.

Riscurile sunt date de întârzierile emiterii Ordinelor de Începere a Lucrărilor pentru segmentele capetelor montane, pe întârzierile procedurilor de achiziții pentru secțiunea montană și pe riscurile financiare din Planul Național de Redresare și Reziliență și Programul de Transport 2021-2027. Vorbim despre luni de întârziere, iar dacă situația persistă, riscul să pierdem trenul accesării fondurilor din PNRR este foarte ridicat.

De asemenea, mai există problema întârzierii privind finalizarea proiectării tehnice pentru tronsonul Ungheni-Iași-Tg. Neamț. Mai departe, NU avem contractul pentru Studiul de Fezabilitate esențial conectării Aeroportului Internațional Iași și Spitalului Regional de Urgență la A8. Și, ca și cum nu ar fi deajuns, ne confruntăm cu dificultăți în procedurile pentru Podul de la Ungheni, care ar conecta România cu Republica Moldova.

Solicit ministrului transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, să ia de urgență toate măsurile necesare la îndepărtarea acestor obstacole din calea unui obiectiv atât de important pentru România și care este deja prins spre finanțare din fonduri europene prin PNRR. Ar fi absurd să pierdem această finanțare, ar fi fără sens să nu începem unul dintre cele mai simbolice dintre proiectele de investiții ale României, vorbesc despre Autostrada Unirii!

Leave a comment